Cremona

Tipspromenaden i fredags var fylld med svåra och även lite roliga frågor. Eller hur? En fråga som ställdes var vad cellolärare Monika Gango jobbar med mer än att vara just cellolärare. Det rätta svaret är: Fiolbyggare!

Monika berättar: "Min bana som instrumentmakare inledde jag med att studera hos fiolbyggarmästaren Michael Wallmo i Gävle, där jag även arbetade efter mitt gesällbrev.

Med gesällbrevet väl i handen fick jag även instrumentmakarens innersta önskan uppfylld - jag for till Cremona för att arbeta hos mästaren Stefano Conia.

Cremona i Italien är kanske den plats på jorden som mest av alla förknippas med fioler av absolut toppkvalitet. Genom århundraden har legendariska mästare med namn som Stradivarius, Amati, Bergonzi och Ruggieri tillverkat instrument här.

Utbildningen och arbetet gav resultat - vid den internationella utställningen i Esztergom år 2000 tog en cello signerad Gango hem silvermedaljen! "     
 
                                                            
Monika på violinateljén i Cremona, Italien
 
Källa:www.gango.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0